Saturday, July 19, 2008

Batu Seremban


Pada hari ini, saya ingin memperkenalakan satu lagi permainan tradisional yang amat populat pada zaman ini iaitu batu seremban. Tahukah anda bahawa permainan batu seremban juga dikenali sebagai selambut dan serembat? Srperti permainan congkak, guli kaca dan biji getah digunakan sebagai buah. Perbezaanya adalah permainan batu seremban hanya mengguna lima biji sahaja. Permainan ini sering dimainkan pada waktu lapang dan pemain harus mempunyai kemahiran menangkap. Berbual tentang kemahiran, saya teringat peristiwa berlaku ketika saya darjah lima. Saya sering ditewaskan oleh teman saya, Azura, ketika bermain batu seremban kerana saya tidak mempunyai kemahiran itu dan tangan yang besar. Walaubagaimanapun, ia tidak mematahkan minat saya dalam permainan ini kerana permainan ini dapat menenangkan fikiran saya.


Setalah berbincang panjang, tentu anda ingin mengetahui bagaimana ia dimainkan! Dalam permainan ini, ia mempunyai beberapa peringkat. Bermula dengan peringkat satu iaitu peringkat yang mudah dan berakhir dengan peringkat tujuh iaitu peringkat yang susah.


Dalam peringkat satu, kesemua buah akan diselerakkan dengan cara menabur. Sebiji buah diambil sebagai ibu. Aapabila ibu dilambung ke udara, sebiji lagi buah dikutip. Buah ibu dan buah yang dikutip harus digenggam di tangan. Ia akan diulang sehingga kesemua buah telah dilambung dan disambut.Perbezaan antara peringkat satu dan dua, 2 biji harus dikutip serentak. begitu juga pada peringkat tiga, empat dan lima.


Dalam pengalaman saya bermain permainan ini, peringkat enam dan tujuh menyerupai peringkat yang sukar diselesaikan. Ingin tahu mengapa? Dalam peringkat enam, 2 buah biji buah dijadikan sebagai ibu. Apabila sebiji daripadanya dilamambungkan ke udara, sebiji lagi harus ditukarkan dengan buah yang lain sehingga selesai. Dalam peringkat tujuh, sebiji buah harus dikutip apabila dua buah ibu dilambungkan ke udara dan ditangkap bersama.


Apabila si pemain tidak dapat mengutip atau menangkap sebiji buah, ia dianggap mati dan permainan ini diserahkan kepada pemain seterusnya. Jikalau pemain dapat menyelesaikan dalam peringkat tujuh dahulu, ia dianggap juara.


Ah! Itulah permainan batu seremban. Menarik, bukan? Saya berharap anda tertarik dengan permainan ini selepas saya memberitahu informasi yang lebih dalam.Baiklah, izinkan saya berhenti di sini dahulu!


Terima kasih!




No comments: